responsive site templates

Mutatunk egy ösvényt! I. rész
2021. február

Kalandozás a Nyugat-Börzsöny útjain

A „Mutatunk egy ösvényt!” sorozat egy útvonal ajánló. Futva, túrázva, négykézláb... bárhogy bejárhatod. Szintidő nincs, teljesítését igazolni nem szükséges, díjazás nem jár érte. (Csak az élmény )

INDULÁS/ÉRKEZÉS:

Nagybörzsöny, Kisvasút (2623 Nagybörzsöny, Völgy u. 52.)
GPS: 47.93154, 18.83737

TÁVOK, SZINTEK:

29 km: 28,9 km / 1 280 m szintemelkedés
18 km: 18,21 km / 918 m szintemelkedés
11 km: 10,8 km / 445 m szintemelkedés

ÚTVONALAK:

A Börzsöny elveszett útjai 29 km

Az útvonal letölthető IDE KATTINTVA gpx formátumban, arra alkalmas Garmin készülékre pedig közvetlenül feltölthető IDE KATTINTVA.

Közepesen nehéz útvonal, számos meredek emelkedővel, jelzetlen szakaszokkal, patakátkelésekkel.

Nagybörzsönyből a S- jelzésen indulj el az erdő felé. Kb 1km múlva térj be balra a K+ / S3 jelzésre. Figyelj, mert itt szinte azonnal kettéágazik az út. Neked jobbra a S3 jelzés kell. Ezen haladj a Hegyes-hegy-ormon át a SO jelzésig, melyre egy Y elágazasnál balra térj át. Kövesd a SO jelzést Diós-kúti elágazásig. Innen a balra eső K3 jelzést kövesd, majd a Hegyes-hegyi rakodónál (Keresztvölgyi patakot elérve) jobbra térj rá a K+ jelzésre. Innen jobbra a KO -ön haladj a leégett Vasedény kulcsosház romjánál lévő János-forrásig (vízvételi lehetőség) . A pihenőn áthaladva, egyenesen felfelé kövesd a SO jelzést, melyről jobbra térj át a S4-re. Figyelj, mert a jelzésváltás után kb 1500m-rel balra tér le az útvonal a Zálog-bérc felé és vissza. Ez egy jelöletlen ösvény, de jobbra az első fán egy kopottas, de nagy sárga nyílban lévő "Zálog-bérc" felirat mutatja, hogy jó helyen jársz. Az oda-vissza szakasz megtétele után, balra folytasd utad a S4 jelzésen, amíg el nem éred a S+ -t . Ezt balra, a Kollár-völgyi patak mellett kövesd. Figyelj a S3 jelzésre jobbkéz felől (a kerítés elérése előtt), ami egy kilátópontig és visszavezet. Visszatérve a S3 jelzésre, jobbra folytasd utad még kb 600m-en keresztül a jelzésen, amikor is élesen jobbra térj le egy jelöletlen ösvényre. Az út, kiérve a fák közül egy mezőn át visz, szemben a fák között folytatódik, majd egy széles dózer útba fut, amit balra kövess. A Bársony-állás után 1km-rel figyelj nagyon mert a következő jelzés a Z+ lesz élesen jobbra, be a fák közé. Könnyű elvéteni. Ezt az utat kövesd a Templom-rétig, majd jobbra a S- -t Kisirtáspusztáig. Az erdei menedékház mellett átkelve a kis hídon, a P+ jelzést kövesd, majd 350 méter múlva egy Y elágazásnál a balra eső S+ -on folytasd az utad, amíg el nem éred Nagyirtáspusztát. Itt tarts balra a Z+ jelzésen, amíg eléred a Z- -vel jelölt utat, amin jobbra indulj el. Ez a Só-hegyen át elvisz a Lengyel-rétekig. Innen a Z4 jelölést kövesd a Füstös-forrás kisvasút megállóhelyig. Ne ijedj meg! Az ösvény nem szűnik meg, hanem pár méteren keresztül balra a síneken halad, majd jobbra lefelé tér be újra az erdőbe. A P+ -be becsatlakozva jobbra haladj tovább 150 métert, majd ismét jobbra válaszd újra a Z4 jelölést egészen vissza Nagyirtáspusztáig. Ahonnan balra tartva a Z+-en eléred a Nagyirtás kisvasút megállót. A sötétbarna esőbeállón keresztül visz az S+ jelzés, melyet egészen Nagybörzsönyig kövess.

A Börzsöny elveszett útjai 18 km

Közepesen nehéz útvonal, egy nagy és meredek emelkedővel, patakátkelésekkel.

Nagybörzsönyből a S- jelzésen indulj el az erdő felé. Kb 1km múlva térj be balra a K+ / S3 jelzésre. Figyelj, mert itt szinte azonnal kettéágazik az út. Neked jobbra meredeken fel az S3 jelzés kell. Ezen haladj a Hegyes-hegy-ormon át a SO jelzésig, melyre egy Y elágazasnál balra térj át. Kövesd a SO jelzést a Diós-kúti elágazásig. Innen a jobbra eső K3 jelzést kövesd a Száraz-fa-bércen át majd baljra térj át a S3 jelzésre Kisirtáspuszta felé. Az erdei menedékház mellett átkelve a kis hídon, a P+ jelzést kövesd. Majd 350 méter múlva egy Y elágazásnál, a balra eső S+ -on folytasd az utad, amíg el nem éred Nagyirtáspusztát. Itt tarts balra a Z+ jelzésen, amíg eléred a Z- -vel jelölt utat, amin jobbra indulj el. Ez a Só-hegyen át elvisz a Lengyel-rétekig. Innen a Z4 jelölést kövesd a Füstös-forrás kisvasút megállóhelyig. Ne ijedj meg! Az ösvény nem szűnik meg, hanem pár méteren keresztül balra a síneken halad, majd jobbra lefelé tér be újra az erdőbe. A P+ -be becsatlakozva jobbra haladj tovább 150 métert, majd ismét jobbra válaszd újra a Z4 jelölést egészen vissza Nagyirtáspusztáig. Ahonnan balra tartva a Z+-en eléred a Nagyirtás kisvasút megállót. A sötétbarna esőbeállón keresztül visz az S+ jelzés, melyet egészen Nagybörzsönyig kövess.

A Börzsöny elveszett útjai 11 km

Közepesen nehéz útvonal, egy nagy és meredek emelkedővel, patakátkelésekkel.

Nagybörzsönyből a S- jelzésen indulj el az erdő felé. Kb 1km múlva térj be balra a K+ / S3 jelzésre. Figyelj, mert itt szinte azonnal kettéágazik az út. Neked jobbra meredeken fel az S3 jelzés kell. Ezen haladj a Hegyes-hegy-ormon át a SO jelzésig, melyre egy Y elágazasnál balra térj át. Kövesd a SO jelzést, majd haladj tovább a S4 -n. Figyelj, mert a jelzésváltás után kb 500m-rel jobbra tér le az útvonal a Zálog-bérc felé és vissza. Ez egy jelöletlen ösvény, de jobbra az első fán egy kopottas, de nagy sárga nyílban lévő "Zálog-bérc" felirat mutatja, hogy jó helyen jársz. Az oda-vissza szakasz megtétele után, jobbra fordulva haladj tovább a S4 jelzésen, majd balra térj át a meredek SO -re a völgy irányába. Itt már láthatod a lábaid alatt a János-forrásnál (vízvételi lehetőség) lévő pihenőhelyet. Innen továbbhaladva a K4 -en hamarosan eléred a K+ utat, mely a Keresztvölgyi-patak mellett vezet az S- jelzésre. Ez visz majd vissza Nagybörzsönybe.

INFO:

A „Mutatunk egy ösvényt!” sorozat egy útvonal ajanló. Teljesítését igazolni nem szükséges, díjazás nem jár érte. (Csak az élmény )

• Védd az erdőt! Utad során ne térj le az ösvényekről, ne szemetelj!
  • Válassz felkészültségednek, erőnlétednek, technikai tudásodnak megfelelő útvonalat!
  • Fogadd el, hogy az általunk ajánlott útvonalakon saját felelősségedre indulsz!
  • Mindig tájékozódj előre a térségben várható időjárásról, erdőlátogatási tilalmakról, vadászatokról!
  • Gondoskodj magadnak megfelelő ellátásról, ruházatról, felszerelésről!
A trailrun.hu nem vállal semmilyen felelősséget az útvonal teljesítése közben történt balesetekért, anyagi károkért.

KAPCSOLAT

Erdei András
e-mail: info@trailrun.hu
tel: 06/70-389-1714
Ha szeretnél nekünk üzenni, vagy bármilyen kérdésed van, írhatsz nekünk itt is: